КОЙ ЩЕ ПОБЕДИ: КЕЦОВЕТЕ ИЛИ ВИСОКИТЕ ТОКЧЕТА?
проф. д.н. Любомир Стойков
– Главен
редактор на
“Fashion Lifestyle Magazine”
2020 година, която изпратихме, бе катастрофална, апокалиптична, пандемична и абсурдно обезсмислена не само от гледна точка на модата и модния дизайн, но и въобще от гледна точка на целия наш живот – материален и духовен. Конкретно към модната индустрия и към модата бяха отправени три изключително сериозни предизвикателства: цялостна демотивация на хората да „следват модата“ (казано шаблонно) в условията на карантина и изолация плюс стопяването на доходите им; невиждан досега спад в търсенето и набавянето на модни стоки; катастрофален срив в производството на облекла и допълнения.
Отрази ли се коронакризата на красотата, на стила, на вкуса? Вкусът, истинският вкус бе съхранен, но – за жалост - бе пощадена и безвкусицата. Още по-силно изпъкнаха естетическите празнини и отсъствието на стойностни критерии за отсяване на красивото от грозното, на възвишеното от ниското, на прекрасното от пошлото. Възникна опасността пижамата да се превърна в основен фактор на хоум офис модата. Работейки дистанционно, хората масово предпочетоха носенето на анцузи, размъкнати пуловери и пижами в това число. Маркетингови проучвания за най-продаваните облекла онлайн сочат, че това са топовете, или още – горната част на облеклото ни (тази, която е от кръста нагоре). Още по-голямо значение придобиват аксесоарите – очила, бижута, обеци. Комбинацията на сако, риза (със или без вратовръзка), от една страна, и боксерки, или пък домашни анцузи, от друга става все по-актуална, тъй като уеб камерата „хваща“ само горната част на мъжкия тоалет. Дамите, показвайки се в Zoom или Teams пък започнаха да използват тишъртки или елементарни блузки, снабдени с бутафорни бели якички, с което продължиха да напомнят за бизнес дрескода от времето на традиционните офиси.
Какъв ще е стилът през 2021 година? Какво е бъдещето на модата в постковидната ситуация? Сред трансформацията на стила със сигурност ще бъде нахлуването на още повече спортни и всекидневни елементи в облеклото и допълненията, ескалацията на стила „унисекс“, както и невижданото досега дигитализиране на модния дизайн и на новите форми за неговото презентиране. Тъй като пандемията, причинена от COVID-19 предизвика огромен конфликт между официалното и всекидневното, между формалното и неформалното, модата също ще плати своя данък на това противопоставяне.
Ако се замислим, обаче, какъв ще бъде финалът от войната между кецовете и високите токчета, най-вероятно победител няма да бъде излъчен и мачът ще завърши наравно. Казано по друг начин, влиянието ще е взаимно, а резултатът – хибриден, т.е. все повече в официалното облекло и обувки ще навлизат спортни елементи и обратното – в спортното облекло още по-настойчиво ще се прокрадва и шик, и небрежна елегантност. Това е ставало и преди, но по-бавно. Истинската новина е, че този процес много ще се ускори. Така, както ще се засили и ускори влиянието на устойчавата и етична мода, ролята на рециклираните облекла и значението на смарт текстилите и платовете, за чието създаване природата ще бъде максимално защитена. А иначе - няма да отмрат нито кецовете, нито високите токчета.
Прочетено: 2118 пъти © Fashion Lifestyle Magazine, брой 110, Януари 2021
ОЩЕ ПУБЛИКАЦИИ:БРОЙ 109: ПОСТУЛАТИ СРЕЩУ COVID-19: НА КОЛЕНЕ ПРЕД Н.В. ЛЕКАРЯ!
БРОЙ 108: ДИГИТАЛНИЯТ ИМИДЖ: ВЪЗМОЖНОСТИ И ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВА
БРОЙ 107: НАЙ-ПРАВИЛНОТО ОБЛИЧАНЕ Е „НЕПРАВИЛНОТО“
БРОЙ 106: COVID-19 И МОДНИТЕ ТРАНСФОРМАЦИИ
БРОЙ 104: ЖЕНАТА: СИЛА И КРАСОТА