ФУТУРИСТИЧНИЯТ ШИК В МОДАТА

ФУТУРИСТИЧНИЯТ ШИК В МОДАТА

Любомир Стойков
проф. д.н. Любомир Стойков
– Главен редактор на
“Fashion Lifestyle Magazine”

Какво е истинската елегантност без предизвикателството на бъдещето и без вдъхновението от Космоса и киберпространството, новите технологии и научната фантастика? Изчерпва ли се трендът „футуристичен шик“ само с влиянието на авиацията и астронавтиката, само с навлизането на хайтек дизайна в стила на обличане на съвременния човек? Не е ли футуристична всяка елегантност, в чиято основа са мотивите за експеримент и авангардизъм, т.е. за различност, свежест, предизвикателство и смелост?...

Вярно е, че футурологичната мода най-лесно се разпознава по дрехите, които навяват асоциации с външността на космонавтите и астронавтите, с цветовете и материите, които са характерни за космическите полети и по-конкретно – за космическите кораби, космическите совалки, орбиталните станции, движещите се около земята сателити пък даже и визуалните утопии, свързани с извънземни цивилизации. Космическото влияние, обаче, съвсем не изчерпва съдържанието на този толкова атрактивен и заедно с това респектиращ футуристичен шик.

Първооткривателите на модата на бъдещето – Пиер Карден, Андре Куреж, Пако Рабан и редица още други залагаха на странното, ексцентричното и причудливото в модата – и като бляскава и непозната до този момент форма, и като материя и непознати до този момент суровини за направата на облекла от рода на метал, пластмаса, родоид, ликра, винил, PVC и др.. Впрочем Пиер Карден, бащата на стила „Космос“ в модата, е първият дизайнер, който е посетил НАСА и е първият гражданин, който не е астронавт, но е носил космическия скафандър на Бъз Олдрин (вторият човек стъпил на Луната).

Никой не отрича, че върху авангардната футуристична мода са повлияли такива емблематични филми, като - „Стар Трек“ (1966), „Барбарела“ (1968), „2001: Космическа одисея“ (1968), „Междузвездни войни“ (първа част - 1977), „Хакери“ (1995), „Гатака“ (1997), „Матрицата“ (1999) и др. Но е елементарно и даже неприемливо футуристичният стил в модата да се асоциира само с авиацията и присъщите й аксесоари, само с космоса и космическите образи, само с научната фантастика и научнофантастичните филми, само с т.нар. „спомени от бъдещето“. Философията и духът на футуристичния шик са пропити със социален, културен и естетически оптимизъм. Те са заредени с надежди и предчувствия за по-добро и по-красиво бъдеще. Те са пропити с вълнение и предчувствие за радостни преживявания, за хубавите изненади от това, което предстои на човечеството.

Младежките субкултури и бунтарските движения, в т.ч. милениалите и представителите на Y и Z генерациите, както и въобще пристрастените към интернет „маниаци“ се идентифицират с такива пъстри разновидности на футуризма в модата, като сайбър фешън, киберпоп, кибергот, неомилитъри, гийк шик, а също и чрез холографски, постапокалиптични и Sci-Fi облекла. Всеки един жанр от модата на бъдещето издава изконните желания на последователите му да бъдат необичайни, провокативни, зрелищни и неопостмодернистични.

Непосилна е задачата да се посочат всички известни модни дизайнери, които са създавали и създават колекции, издържани във футуризма или ретрофутуризма, но сред тях не може да се пропускат редом с Пиер Карден, Андре Куреж и Пако Рабан, и имената, например, на Тиери Мюглер, Аликзандър Маккуин, Даян фон Фюрстенберг, Марк Джейкъбс, Никола Гескиер, Демна Гвасалия, Алесандро Микеле. Със свой принос в най-новите интерпретации на стила на бъдещето са „Баленсиага“, „Гучи“ „Долче и Габана“, „Луи Вютон“, „Ели Сааб“ и поне още една плеяда модни творци и брандове, които все по-убедително се представят в метавселената, тази нова траектория на футуристичния шик.

Футуристичният шик не е само в аеродинамичните форми и лъскавите текстили тип „металик“. От огромно значение е и прилагането на хайтек дизайна, на високотехнологичните начини на конструиране и изработване, както и въобще на онзи моден дизайн, който се вдъхновява от света на компютрите, интернет и киберпространството. Някои експерти тълкуват и минимализма в модата като една от проявите на футуристичното облекло. Експериментът и модната иновация също са неизбежна част от профила на футуристичните дрехи. Много силно ново направление във футуристичния дизайн е и творенето на устойчива и етична мода в духа на кръговата икономика и максималното щадене на природната среда.

Футуристичният шик – този толкова примамлив и прогресивен стил, е шансът за хората да бъдат смели мечтатели и мечтателни смелчаци. Елегантността на бъдещето е и бъдещето на елегантната мода – високотехнологична, дръзка, свежа и обещаваща.




Прочетено: 1967 пъти                                             © Fashion Lifestyle Magazine, брой 120, Септември 2022

 ОЩЕ ПУБЛИКАЦИИ:
   БРОЙ 119: БЯЛОТО Е КРАСИВО
   БРОЙ 118: МИНИ ИЛИ МАКСИ – В ТОВА Е ВЪПРОСЪТ?
   БРОЙ 117: МЕТАВСЕЛЕНАТА И НОВИТЕ ВЪЗМОЖНОСТИ ЗА МОДАТА
   БРОЙ 116: НАЙ-ЗНАЧИМИТЕ СЪБИТИЯ В МОДАТА ПРЕЗ 2021 ГОДИНА
   БРОЙ 115: ХУМОРИСТИЧНИЯТ СТИЛ В ПОЛИТИЧЕСКАТА КОМУНИКАЦИЯ

Дрехи с отстъпка
Завивки с пух
Рокля с рисунка
 Българският портал за мода Личен сайт на Любомир Стойков Luxury Life
Другото Кино - сайтът за независимо кино сребърни бижута Capino





Мода - Рецепти - Домашни любимци - Свободно време - Лунна диета - Бални рокли - Дамски рокли - Nixita - Print on demand clothing